“Hey Aase” – Jon Brændsgaard Toft Toft fra The Mumes står på sidste række i koret. Han afbryder bestemt Diakonhøjskolens korleder Aase Collin Sloth.
Vi er tilbage ved Performance Pædagogiks første øvepas for et par uger siden på Diakonhøjskolen i Aarhus. De pædagogstuderende, musikerne fra The Mumes, lærerne og det løse har lige præsenteret sig for hinanden. Stemningen er på en gang genert og boblende. Alle vil det her. Det her, som ingen af os helt ved, hvad bliver til. Gospel-klassikeren ”Oh Happy Day” er arbejdet igennem nogle gange, og det lyder allerede for fedt.
Jon fortsætter bestemt: ”Vi skrider hver gang med en halvnode i takt 16 – det skal vi lige have på plads!”
De knapt 25 kormedlemmer løfter blikket fra nodebladet. Alle betragter Aase, der nøje studerer sit ark og fingertæller takten. Forbavset og med det største smil nikker hun beklagende til Jon: ”Du har helt ret … vi taber den der. Det er vigtigt, vi får det på plads!”
Det er så fint, når pædagogstuderende kan citere Bourdieu og Giddens og verbalt skyde med skarpt fra alverdens videnskabsteoretiske positioner. De kvaliteter bliver i tasken i Performance Pædagogik. Her udfordrer vi ligefrem den akademiske vægtning i pædagoguddannelsen. Når vi øver, og når vi performer er det erfaringen, koncerten, evnen til at lytte og bidrage, nysgerrigheden og det musikalske talent, der holder takten. Sådan er det, uanset om man skriver pædagog-studerende, lærer, musiker, brugerbands-musiker eller konsulent på visitkortet.
Det er sjovt det her. Det er faktisk pissefedt. Men det er IKKE noget, vi leger. Vores tårnhøje musikalske ambitioner forløses ved to legendariske koncerter på Sølund Musik Festival 22 – en gospelkoncert under gudstjenesten på Tovlig Tirsdag den 7. juni og en jubilæumskoncert på Store Scene torsdag den 9. juni.
Vores mindst lige så høje uddannelsespolitiske ambitioner er indlejret i hvert eneste øjeblik i processen. Nysgerrighed, praksis, erfaring, musikalitet, sårbarhed, fællesskabelse – vi lærer, imens vi skaber det musik, vi brænder for. Vi fejler, forsøger igen og bliver bedre. Vores drivkraft er at inspirere til en mere skabende og erfaringsbaseret pædagoguddannelse. Og den proces slutter ikke på Sølund Musik-Festival 2022.